اِنویدیا (به انگلیسی: nVidia Corporation) یک شرکت آمریکایی و پیشگام در امر تکنولوژیهای کارتهای ویدئویی، گرافیکی، ایستگاههای کاری، رایانههای شخصی، handheld و… در سرتاسر جهان است. انویدیا یک فروشنده اصلی مدارهای مجتمع (IC) متناسب برای مادربرد کامپیوتر شخصی، پردازندههای گرافیکی (واحد پردازش گرافیکی، GPUs) کارتهای گرافیکی و رسانه و وسائل ارتباطاتی برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای بازی از قبیل ایکس باکس اصل (Xbox)، پلیاستیشن ۳ و… میباشد.
برجستهترین محصول تولید شده توسط Nvidia، کارت گرافیک های زیر میباشد :
سری (GeForce)، مناسب برای بازی
سری (Quadro) مناسب برای کارهای حرفهای
سری (Tesla) مناسب برای سرور ها
بهطوریکه پردازندههای گرافیکی به خوبی تراشههای سری nForce میباشد. دفتر مرکزی اِن ویدیا در منطقه شاهراه سان توماس (San Tomas Expressway)، سانتا کلارا، کالیفرنیا قرار دارد.
تاریخچه شرکت
این شرکت، در سال 1993 میلادی، به وسیله ” Jen-Hsun Huang ” تأسیس شد. وی همچنین مدیرعامل فعلی نیز است.
محصولات
سبد محصولات اِن ویدیا شامل پردازندههای گرافیکی، پردازندههای ارتباطات بی سیم، تراشههای کامپیوتر شخصی (هسته مادربورد – منطقی) و نرمافزارهای پخش رسانههای دیجیتالی میباشد. از خیلی لحاظ، اِن ویدیا مانند رقیبش ATI است، برای اینکه هر دو کمپانی در یک نقطه شروع کردند به فروش کامپیوتر شخصی اما بعداً کارهایشان را در تراشهها برای کاربردهای غیرکامپیوتر شخصی (PC) گسترش دادند. اِن ویدیا کارتهای گرافیک را به بازار خرده فروشی نمیفروشد، در عوض تمرکزش بر روی پیشرفت و ساخت تراشههای جی پی یو (GPU) میباشد. در دسامبر ۲۰۰۴، اعلام شده بود که اِن ویدیا سونی را در طراحی پردازنده گرافیکی (RSX) در کنسول بازی پلی استیشن کمک میکند. چنانکه در مارس ۲۰۰۶، اِن ویدیا سفارش سونی (RSX) را به عنوان یک IP – core تحویل داد، و سونی فقط اعتبار آن را برای ساخت RSX میخواست.
تراشههای گرافیکی
– اولین محصول اِن ویدیا بر اساس سطوح درجه دوم بنیاد نهاده شد
RIVA 128 and RIVA 128ZX- پشتیبانی از DirectX 5 و اپنجیال ۱، اولین سختافزار اِن ویدیا که با DirectX هماهنگ بود
RIVA TNT, RIVA TNT2- پشتیبانی از DirectX 6 و اپنجیال ۱، این سری از محصولات انویدیا یک پیشتاز در بازار بود
جیفورس
GeForce 256 – پشتیبانی از DirectX 7 و اپنجیال ۱، دگرگونی سختافزار و روشنایی، رواج یافتن پشتیبانی از حافظههای DDR
GeForce 2 – پشتیبانی از DirectX 7 و اپنجیال ۱
سری GeForce 3 – پشتیبانی ازDirectX 8.0 shaders و اپنجیال ۱.۲، ویژگیهای ساختار صرفه جویی پهنای باند حافظه
سری GeForce 4 – اجزای DirectX 8.1 (به جز برای MX ،(OpenGL 1.4 و اعتبار جدید هسته (معروف مانند MX) که در GeForce 2 مستقر بود
سری GeForce FX – پشتیبانی از DirectX 9 OpenGL 1.5 و ادعای عرضه افکتهای سینمایی
سری GeForce 6 – پشتیبانی از DirectX 9.0c و اپنجیال ۲، بهبود یافتن ویژگیهای سایه زنی، کمتر شدن مصرف برق و بالا رفتن ارتباط واسط-عملگر
جیفورس سری ۷ – پشتیبانی از DirectX 9.0c، پشتیبانی از Windows Display Driver Model) WDDM)، پشتیبانی از اپنجیال ۲، بهبود بخشیدن سایه زنی، Transparency Supersampling) TSAA) وTransparency Multisampling (TMAA)
anti-aliasing(هموار کردن ناصافیها)، بالا رفتن ارتباط واسط (SLI)
جیفورس سری ۸ – پشتیبانی از DirectX 9.0c، 9.0 EX و DirectX 10، یکپارچگی ساختار سایه زنی که شامل پیکسل، سایههای سه بعدی و هندسی(SM 4.0)، ویژگی پوششی نمونه برداری موتور درخشانکننده ضد شکستگی (CSAA)، میزان تأثیر تکنولوژی
– کیفیت بالای چارهسازی ایستگاههای کاری
– پردازندههای رسانهای برای، تلفنهای هوشمند ()، و تکنولوژی طراحی nPower تلفنهای همراه
GoForce 2150 – پشتیبانی از دوربین 1.3 مگاپیکسل، پشتیبانی از جیپگ (JPEG)، و افزایش سرعت دو بعدی
GoForce 3000 – یک نسخه کمخرج از GoForce 4000 با ویژگیهای محدود
GoForce 4000 – پشتیبانی از دوربین 3.0 مگاپیکسل و پشتیبانی از رمزگذاری MPEG-4/H.263
GeForce 4500 – در Gizmondo استفاده میشد، ویژگی گرافیک سه بعدی پشتیبانی به وسیله پردازشگر هندسی و قابل برنامهنویسی سایههای پیکسلی
GoForce 4800 – پشتیبانی از دوربین 3.0 مگاپیکسل و یک موتور گرافیکی سه بعدی
GoForce 5500 – پشتیبانی از دوربین 10.0 مگاپیکسل، موتور گرافیکی سه بعدی نسخه 2، موتور 24 بیتی آدیو
واحد پردازنده گرافیکی () برای کنسولهای بازی
Xbox GeForce3 – رده GPU (بر بروی یک اینتل پنتیوم III / سلرون پلتفورم)
پلی استیشن 3 – ‘RSX ‘Reality Synthesizer
پردازنده قدرتمند انویدیا Denver
تراشه جدید Denver عملکردی مشابه پردازنده کامپیوترهای شخصی دارد.پردازنده دنور در دو نسخه با تعداد پین متفاوت در دسترس خواهد بود که هر دو نمونه مجهز به یک فناوری جدید موسوم به Dynamic Code Optimization هستند. این فناوری با تشخیص نرمافزارهایی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند نحوه عملکرد و کارایی آنها را بهبود میبخشد. این کارها در یک حافظه کش 128 مگابایتی ذخیره میشود. یعنی وقتی که اپلیکیشنهای مشخصی را اجرا میکنید، کد بهینهشده آماده بوده و منتظر میماند. Dynamic Code Optimization روی اپلیکیشنهایی کار میکند که برای پلتفرم ARM نوشته شدهاند و به همین علت توسعهدهندگان نمیتوانند انتظار بیشتری داشته باشند.